Uwaga na dane osobowe podczas wakacyjnych wyjazdów

Wedle szacunków ekspertów rośnie liczba osób szukających miejsca do wakacyjnego wypoczynku w kraju. Jednocześnie statystyki Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że rok do roku rośnie liczba turystów korzystających z hoteli. Eksperci ChronPESEL.pl ostrzegają turystów przed kradzieżą danych osobowych, wskazując informacje, które zgodnie z prawem mogą być wymagane podczas pobytu w hotelu czy pensjonacie.  

Według danych GUS opublikowanych za rok 2018 r., z turystycznych obiektów noclegowych posiadających 10 lub więcej miejsc noclegowych skorzystało 33,9 mln turystów, którym udzielono 88,9 mln noclegów. W porównaniu do 2017 r. było to więcej odpowiednio o 6,0% i 5,9%. Eksperci ChronPESEL.pl zwracają uwagę, że może to również pociągnąć za sobą wzrost liczby oszustw na skradzione dane osobowe. Jak bowiem wskazują, Polacy szukając kwatery często zapominają o bezpieczeństwie swoich danych osobowych, co stanowi okazję dla złodziei. Dodają, że tylko w 2017 r. dokonano 47 000 wyłudzeń na skradzione dane osobowe o łącznej wartości nawet 3 mld zł. Średnia kwota, którą próbowano wyłudzić to ponad 65 tys. zł.

Niestety, Polacy nie mają pełnej świadomości tego, jakie dane osobowe powinni podawać w momencie kwaterowania w hotelu czy pensjonacie. Wielu z nas nie wie, że od siedmiu lat obiekty tego typu nie mają obowiązku meldunku swoich gości na pobyt czasowy. Konieczność taka nie może być więc podawana jako podstawa prawna na karcie meldunkowej. Kopiowanie dowodu osobistego, jak w przeszłości, nie ma więc już racji bytu. Każda tego typu propozycja powinna wzbudzić nasz niepokój. Może to być bowiem jeden z najszybszych sposobów utraty kontroli nad swoimi danymi osobowymi – mówi Anna Marcinkowska, ekspert z serwisu ChronPESEL.pl.

Jak wskazują eksperci, dane osobowe przekazywane przez gości do realizacji usługi hotelarskiej powinny ograniczać się do niezbędnego minimum. W celu dokonania rezerwacji i świadczenia usługi wymagane może być podanie imienia i nazwiska. Wyjątek stanowią sytuacje, w których, na podstawie danych osobowych będzie wystawiana faktura VAT.  Hotel może prosić również o podanie dodatkowych danych osobowych w sytuacji, gdy oferuje usługi, takie jak zabiegi kosmetyczne czy odnowa biologiczna, a do ich prawidłowej i bezpiecznej dla gości realizacji będą potrzebne dane dot. ich stanu zdrowia. Hotel ma prawo żądać od klienta podania adresu zamieszkania i numeru PESEL, powołując się na prawnie usprawiedliwiony interes, tj. dochodzenie ewentualnych roszczeń związanych z realizacją usługi hotelarskiej. Niemniej, jako dane niezbędne do właściwej obsługi gości przedstawiciele ChronPESEL.pl wskazują:

  • Imię i nazwisko
  • Adres zamieszkania
  • Telefon kontaktowy
  • Adres e-mail

 

Może zdarzyć się, że zostaniemy poproszeni w hotelu o podanie miejsca stałego zamieszkania. Należy pamiętać o tym, że obiekt może w ten sposób spełniać obowiązek statystyczny do Głównego Urzędu Statystycznego. Zawsze jednak warto upewnić się, w jaki sposób podane przez nas dane będą wykorzystywane  – dodaje Anna Marcinkowska.

 

Dodaj komentarz